Who's listening?

April 11, 2019

Eindelijk is het zover...de lente is begonnen! 

Heerlijk om de zon weer wat vaker te zien en ook in de vroege ochtend hoor je de vogels weer fluiten. De temperaturen gaan weer omhoog en dat betekend dat Dana Photography weer vaker naar buiten gaat om mooie spontane plaatjes te maken!

 

 

Wie leest er mee??

 

Ik besteed altijd graag aandacht aan het schrijven van mijn blogs.

Wel heb ik nog niet helemaal een duidelijk beeld hoeveel mensen mijn blogs daadwerkelijk lezen.

Vandaar dat ik je dan ook wil vragen om een reactie achter te laten onder deze blog op mijn Facebookpagina.

Laat daarin ook gerust je tips en tops horen over deze blog ;) dat zou ik helemaal super vinden!\

 

 

 

Tips voor portretfotografie

 

In mijn vorige blog heb ik al wat tips gedeeld omtrent het aanschaffen van een fotocamera.

In deze blog wil ik jullie wat tips geven voor wanneer je een portretfoto wilt gaan maken.

Als eerste wil ik je adviseren om te fotograferen in de manuele stand

(de M stand op je spiegelreflexcamera) Bij deze stand kun je sluitertijd, diafragma en ISO zelf instellen, waardoor je uiteindelijk de foto krijgt zoals jij hem wilt hebben.

Wil je meer uitleg over deze instellingen?

Klik dan hier.​

 

Bij portretfotografie is het van belang dat je goed over je eigen standpunt als fotograaf nadenkt, want je wil natuurlijk wel dat jouw ‘model’ op zijn of haar best wordt vastgelegd.

Ben jij groter dan het model en fotografeer je dus van bovenaf? Je onderwerp zal hierdoor op de foto kleiner ogen dan in de werkelijkheid.

Je onderwerp lijkt juist weer groter dan in het echt als je van onderen fotografeert.

Houd er bij dit standpunt wel rekening mee dat teveel van onderen fotograferen vaak geen mooi eindresultaat geeft: je wil namelijk niet de neusinhoud van je model ook vastleggen. 
Het mooiste resultaat creëer je over het algemeen door op gelijke hoogte te fotograferen.

 

Bij een portret denk je als snel aan een statisch beeld, zoals bijvoorbeeld een foto van een paspoort

Het gezicht keurig in het midden, haren achter de oren en een stuk van de borst en schouders erop. Maar een portret hoeft natuurlijk niet zo simpel en saai te zijn!

Hoe creatiever je bent met je compositie, hoe verrassender het resultaat uiteindelijk wordt.

Het mooiste resultaat krijg je door je onderwerp niet in het midden van je foto te plaatsen, maar door het een beetje naar de zijkanten te plaatsen. 

Wees ook niet bang om een stuk van iemands hoofd niet mee te fotograferen, bijvoorbeeld tot net boven de wenkbrauw. Je kunt zelfs nog een stapje verder te gaan, door de helft van iemands gezicht gewoon weg te laten. Je foto’s laten zo iets aan de verbeelding over en worden een stuk interessanter!

 

Ook bij portretfotografie zijn spontane beelden vaak het mooiste vind ik zelf.
Wees daarom als fotograaf zijnde alert op deze spontane momenten.

Het poseren voor een foto is voor veel mensen vaak wat onwennig, maar tussen het poseren door gebeurt er vaak van alles. Leg dat vast!
Die spontane lach of blik is het perfecte recept voor een prachtig portret.

 

 

 

 

 

 

De laatste en misschien wel de belangrijkste tip voor het maken van professionele portretten, is het spelen met de scherpte in je foto’s.

Zorg ervoor dat je onderwerp haarscherp in beeld is, maar de (storende) achtergrond wazig wordt. Dit doe je door te variëren met het diafragma. Met een hoog diafragma heb je meer scherptediepte in je foto.

Met andere woorden, hoe hoger je diafragma, hoe meer elementen scherp op de foto staan. Voor een mooie vervaagde achtergrond en een haarscherp onderwerp, fotografeer je dus het liefst op een klein diafragma.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Recente berichten

May 17, 2020

April 14, 2020

February 16, 2020

January 12, 2020

December 17, 2019